Äntligen en värdig vinnare!





Hans blev den som rodde hem årets seger i Robinson. Jag kollade aldrig på avsnittet igår då det var hockey, utan spelade in det för att kunna  se i efterhand. Som tur var så var alla duktiga och sa inte ett ljud om segraren innan jag idag fick se avsnittet själv. Och jag måste säga att Hans var den värdiga vinnaren!
Robinson (tycker jag) handlar om att man ska kunna klara sig på en ö utan vardagens självklarheter. Man ska vara klurig, lyckas komma på knep till att få upp en eld, till att fånga in mat, till att söka och bygga upp skydd inför eventuella regnoväder eller värmeböljor. Man ska vara smart helt enkelt! Inte bara glida genom spelet som på ett bananskal och låta alla andra göra allt i lägret medan man själv ligger och latar sig dagarna i ända.
Om man sitter på en ö utan något som helst tidsfördriv, varför inte försöka göra något bra för att få tiden att gå lite iaf? Varför inte gå ut och upptäcka ön, se vad man kan hitta att äta, att bygga med eller vad som helst...


Hans är en sådan kille som har gjort så deltagarna på ön fick det så bekvämt som möjligt. Han började direkt att bygga och snickra och visste precis vad som krävdes och behövdes för att överleva. Sådana som Jimmy och Anders (som själva kallar sig självklara vinnare) tycker jag är de mest ovärdiga. Att pakta sig igenom ett program är ju ingen match... och det är faktiskt inte vad Robinson handlar om. Som tur var fanns det några goa gubbar som förstod det, som förstod vad själva programmet verkligen handlar om. Sådana som Mats, Mikko, Johan och Hans går ifrån programmet som publikfavoriter, just för att de inte höll på med en massa skit. De ville se en vinnare som förtjänade att få titeln "årets robinson", och slutet blev ju faktiskt som alla de flesta önskade. Tråkigt för Jimmy att han stupade på sin egna pakt, själv tyckte jag att det var helt underbart att se!
Visst, många säger att Hans inte var värdig, för han var utröstad och fick komma tillbaka... men so what? Han levde ju för det fortfarande kvar på en ö och hade det lika kämpigt psykiskt och fysiskt som de kvarvarande deltagarna. Och det är ju egentligen det allt handlar om.

Anders vet jag inte vad det hände med.. Han var skön till en början men ju mer programmet fortskred blev han bara mer och mer en "pain in the as". Gillade inte alls vad jag såg utav han emot slutet.


Hade jag fått välja hade jag velat se Mats som vinnare, men utav de fyra som kämpade om finalplatserna var Hans den som lugnt var mest värdig och han gav Robinson Karibien ett bra slut!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0