Melodifestivalen.

Jaja. jag kan väl lika gärna lämna en åsikt om Melodifestivalen när jag nu ändå satt framför tv:n och tittade på den.
Alla delfinaler har jag bojkottat så igår var första gången som jag hörde många utav låtarna (ja, förutom de som redan spelats på radion ett x antal gånger då).
För det första tycker jag det är för mycket hysteri runt Melodifestivalen här i Sverige. Jag tror inte det är något annat land som håller på att fjanta runt så mycket som oss vad gäller delfinaler, andra chansen och internationella juryn. Till sist vet man att det ändå är Björkman som får som han vill, förmodligen oavsett hur vi röstar eller inte. Det skulle vara som det var förr... då man bänkade sig framför tv:n med familjen med en chipsskål i knät och kollade EN endaste final. Hela familjen var involverad då och man hade många timmars tv-tittande framför sig den kvällen. Det var mys det, det var tider det..

Vad gäller låtarna då... Jag tyckte inte att rätt låt vann, tyvärr visste man ju redan ifrån början att det skulle bli Saade oavsett. Också en grej som är så hemsk med melodifestivalen nu btw... ---> Man har redan hört alla låtar, det är omröstningar i tidningar och på nätet om vilken låt man tycker ska vinna.. Och därför visste vi redan att det var Saade och Danny det stod emellan. Gud, vad nervkittlande den finalen blev...not! Måste dock säga att jag nog hellre hade sett Danny vinna om jag hade fått välja mellan dem två. Hans röst är bättre och renare och låten känns faktiskt lite mer mogen än Saades. Men det är min åsikt det, smaken är som baken och tur är väl det ;P Många tycker Saade är så sockersöt men jag ser inte riktigt det där i han... ni får väl tycka jag är konstig ;P

Sköna och udda låtar som jag tror kunde slå i Eusovision: "Oh my God" med The Moniker och "Me and my drum" med Swingfly. Det var udda låtar som säkert kan slå i Balkanländerna och även resten utav Europa. "Oh my God" gör mig glad och "Me and my drum" får mig att vilja sätta mig i bilen en sommarkväll, dra ned rutorna och bara glida runt med låten spelandes i högtalarna...kanske en glass till det med. Hoppas verkligen de kommer bli sommarplågor.
Nicke Borg
gillade jag också, (de som känner mig vet att jag är svag för rockballader).





Huvudsaken är att låtar som Bengtzings och Sannas inte gick vidare. Har fått så äckligt nog av dessa "typiska" svenska schlagerlåtar så jag bara vill spy på dem. Men det är väl detta som Björkman vill ha tydligen... konstigt dock att han sedan varje år säger att vi behöver skicka något nytt för att det inte går hem i Europa..men men. Nu gick inte de vidare så tur var väl det. Hade Shirley Clamp och Sonja Aldén varit med hade det varit höjden av schlager-ihopkok, hade de sedan slängt in Sarah Dawn Finer hade det verkligen varit "svensk schlager" rakt igenom. Man kanske ska vara glad att det "bara" var Bengtzing och Sanna trots allt. ;P

Vinnaren... var som sagt inte i min smak... men önskar han all lycka inför Eurovision!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0