Goa Gulli.

Åkte på ett litet besök hos Gulli tidigare idag för att spela lite yatzy och spendera lite tid tillsammans med henne. Hon blev så glad över att vi dök upp och vi körde igång med spelandet direkt. Hon bor ensam i sin lägenhet och självklart saknar hon lite sällskap under dagarna och varje gång vi kommer skiner hon upp som en sol! :) Vann en varsin gång gjorde vi också så vi var ganska nöjda med spelets gång.

När vi skulle åka sa vi till henne att ta något att äta och försöka få i sig lite energi (hon är så mager och lever i princip på endast flytande så självklart tjatar man lite på henne när man är där så hon ska få i sig något). Hon hade inte ätit något under hela dagen. När hemsamariten var där hade hon frågat henne om hon kunde steka lite falukorv och göra mos till henne, men hemsamariten sa att det fick hon inte göra. Det enda hon fick göra var att värma.
Jag blev så arg när jag hörde det! Jag anklagar inte hemsamariten för de har säkert sina regler, men om en gammal 85-årig dam ber dem om lite mat när hon förövrigt håller på att tyna bort så tycker jag att de kan ställa upp lite! Hade det varit jag som arbetat där hade jag lagat till lite oavsett till henne (om jag nu hade haft tid över då och inte var tvungen att besöka någon annan inom kort tid). Men jag vet att de som jobbar inom hemtjänsten har det väldigt tufft. Jag har för mig att jag läst att de själva klagade på att de inte hade någon tid över att lägga på de äldre utan att de bara kunde gå in, lämna maten, höra om de mådde bra och sedan var tvugna att åka vidare. Man undrar ju faktiskt vart världen är på vägen... Självklart måste man ju ta hand om de äldre bättre än så där! Vissa av de äldre kanske inte har någon inom familjen som hjälper dem över huvud taget. Jag vet att Gulli för ett tag sedan bad om att få komma till Pilen en stund bara för att kunna få i sig lite mat och bli bättre omhändertagen. Hon var väldigt dålig där ett tag och var nära svimma och så. Men nej, hon var ju inte tillräckligt dålig..

Så när vi åkte bestämde vi oss för att åka till korvkiosken och köpa med lite korv med mos till henne, och hon blev så glad över detta. :)

Shit...klockan...Nu måste jag dra! :)




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0