Den stora resan.

Jäklar vilket skönt program alltså! Sådant efterlyses mer från min sida!
Missade andra avsnittet på tv förut men kollade nyss på reprisen på nätet. Så himla kul att se hur folk lever i helt andra kulturer till skillnad mot vår egna. Har ni egentligen tänkt på hur fruktansvärt bortskämda vi är? Här tölar jag om att jag ska ha shoppingförbud i en månad och nere i Afrika och borta vid Indonesiska ö-riket vet de knappt vad kläder är. Det enda de har på sig om dagarna är ett skynke som skymmer könet, allt annat visas, även brösten. Tänk vilken enorm omställning det skulle bli att komma och bo med dem i tre veckor som  de här familjerna gör! Jag som är väldigt intresserad av andra kulturer + gillar att resa skulle gärna kunna tänka mig att delta i något liknande. Tänk på hur mycket man kan lära sig! Och hur kul är det inte att försöka att kommunicera trots att man inte förstår varandras språk!
När jag tidigare år varit nere i Spanien och försökt prata med folk har jag insett att alla inte är riktigt så duktiga på engelska som de flesta här i Sverige faktiskt är. Och då det inte funkat att försöka förklara ens de lättaste glosorna på engelska för dem så har man behövt använda sig utav rörelser och symboler i sanden. Och det är skitkul! Och även ganska givande. Dessutom känner man sig ganska duktig på engelska själv också.
En sak till som är roligt att se i "Den stora resan" är hur glada de olika befolkningarna är. De pratar, skrattar och är kramgoa..till skillnad mot oss svenskar (som jag förövrigt tycker är ganska tråkiga, liksom stela och blyga). Tänk om vi också var så glada mot varandra!
Däremot är jag dock väldigt glad och tacksam över vissa saker som jag faktiskt kan njuta av som spec kvinnorna på andra ställen inte kan göra.. tex:
*Ta mig en dusch när jag vill
*Sova tillsammans med min sambo
*Borsta tänderna
*Äta från min egna tallrik och inte ur en skål där alla andra tar ned sina händer
*Slippa plocka kokosnötter eller stycka apor eller getter

Kanske är jag ganska bekväm av mig ändå..men det vore ändå jäkligt roligt att pröva på att leva deras liv, om än för ett litet tag! Och gud vilken upplevelse!





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0