Eurovision song contest!

Norge och Alexander Rybak gick segrande ur årets Eurovision Song Contest 2009!




Malena hade aldrig någon chans, och jag tyckte faktiskt inte att framträdandet gick så klockrent som det borde ha gjort. Jag tyckte inte ljudet var med riktigt och sedan var scenen fortfarande för ljus. Om man jämförde med vad hon hade att tävla emot så glömdes hennes bidrag bort ganska fort faktiskt. Det fanns många andra som hade mycket mer att komma med



Det där med att de införde en jurygrupp för varje land bestående av fem "proffs inom musiken" som skulle ha lika mycket makt som hela landets röster tyckte jag bara var styggt och onödigt. Fem personer som ska ha samma röstningsprocent med ungefär 3 miljoner människor som det brukar vara som röstar från Sverige? Det är ganska sanslöst faktiskt. Anledningen till att de införde dessa jurygrupper var för att de skulle vara musikproffs och att de verkligen skulle välja rätt låtar och inte kompisrösta som det alltid annars brukar bli.. Men blev det någon skillnad på just kompisröstningen? Nej, det tycker då inte jag!

Exempel:
Spanien
låg på 0 poäng och fick sina första poäng (som även råkade vara en 12:a) ifrån grannlandet Andorra.
Azerbadjan
gav sin tolva till Turkiet som sedan svarade tillbaka och gav Azerbadjan sin
Irland gav 12:an till England som även de är det närmsta ett grannland man kan komma...
Och vilka fick vi våra fjuttiga poäng ifrån om inte från våra grannländer i Norden? (förutom nån ynka poäng)
Så... vad var det för mening med en internationell jury som var utsedd till att det inte skulle bli kompisröster? Ja, det kan man ju fundera på. Styggt var det iallafall, och totalt meningslöst.


Tyckte ändå årets topp slutade ganska så bra. Norge tyckte jag om från första gången jag hörde den..Så jäkla skönt sound.. Och Islands är ju kanon (med tanke på att jag är svag för fina ballader)




Azerbadjan med Arash var också jäkligt skön och förtjänade tredjeplatsen.




Nu kommer det stå i tidningarna imorgon att "Sverige kom trea". Så jäkla löjligt! De ska alltid hitta någon anledning till att vi ska komma i topp. Är det inte för att det är en svensk som tävlar för ett annat land så är det att ett land har en svensk dansare, låtskrivare eller körsångare.
Ja Gud vad Sverige är bra!
Och om Malena nu var så otrolig och underbar som kommentatorerna sa...Varför fick vi då inte mer poäng? Att sluta på en 20:e plats av 25 är verkligen inte bra.
Sänd en låt som min Thomas har skrivit istället så kan jag lova att Sverige kommer bättre till än de gjort på senaste år!


En låt som helt förtjänade bättre poäng: Danmark
Nordiska länderna var ta mig tusan bäst i år! =)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0